Hjemmesiden bruger cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookiesOK
Virtual reality-briller styrker genoptræningen af borgere med hjerneskader

Virtual reality-briller styrker genoptræningen af borgere med hjerneskader

13. december 2021

I seks måneder har Lions Kollegiet i København tilbudt borgere med en erhvervet hjerneskade at træne med virtual reality-briller. Med dem på får borgeren en fornemmelse af at gå eller cykle en tur i naturen, og det har øget deres lyst til at træne og i det hele taget deres velbefindende.

Det kan være en lang sej kamp at træne sin hjerne og krop op efter en hjerneskade fra for eksempel en blodprop eller et slag i hovedet. Men det er vigtigt løbende at udfordre og stimulere hjernen og de områder i kroppen, der er udfordret, for at komme helt eller delvist tilbage til et normalt fungerende liv.

Et redskab i den proces kan være at bruge virtual reality-briller (VR-briller), der simulerer forskellige situationer.

Afprøvning af SYNCSENSE

På Lions Kollegiet, som er en del af Center for Erhvervet Hjerneskade og et tilbud under Socialforvaltningen i Københavns Kommune, har de afprøvet VR-briller, der viser ruter i forskellige landskaber og bydele. Brillerne er koblet til en motionscykel, som brugeren sidder på, og når brugeren træder i pedalerne, føles det, som om man bevæger sig frem i det landskab, man ser gennem brillerne.  

Og erfaringerne med SYNCSENSE efter prøveperioden er gode:

- Det har været virkeligt gavnligt, at vi har kunnet bruge brillerne i genoptræningen. Det har været et sjovt og stimulerende element, der har motiveret borgerne til at få trænet. Samtidig har vi som behandlere kunne kigge med på en skærm, så vi sammen kan snakke om det, borgeren oplever undervejs, siger ergoterapeut Mette Vilken Bramsfort og uddyber:

- VR-brillerne er en forholdsvis simpel ting at bruge og kræver hverken så meget tid eller oplæring, så det er en nem løsning, sammenholdt med de gode resultater, vi oplever. For at få det fulde udbytte ud af det her nye redskab, kræver det dog, at vi får VR-træningen sat i system, så det bliver en fast del af de tilbud, vi har.

Mette Vilken Bramsfort påpeger desuden, at det for personalet kræver en grundig tilrettelæggelse af, hvilke borgere, der har gavn af brillerne, da det for nogen kan det være for voldsomt og for forvirrende.

Potentiale til at hjælpe langt flere

VR-projektet har kørt som et forsøg på Lions Kollegiet fra maj til oktober, og er nu forlænget til at fortsætte året ud. Omkring 20 borgere har deltaget i VR-træningen, og de giver alle udtryk for, at det er en positiv oplevelse. Nogle har dog efterlyst, at der kan indgå mere interaktion i VR-oplevelsen og de selv kan styre tempoet i det de ser – i forhold til hvor hurtigt de bevæger sig.

- Selv om den løsning, vi har afprøvet, er forholdsvis simpel, er vi ret begejstrede og kan se en god effekt. Vi har fundet en løsning, der både er nem at bruge, og som er sikker. Jeg håber, at vi på et tidspunkt får mulighed for at udvide de VR-oplevelser, vi kan tilbyde borgerne, så der kan indgå flere elementer af interaktion eller spil, siger Cecilie Bisgaard-Nøhr, der er specialkonsulent i Digitalisering i Københavns Kommune, og fortsætter:

- Men ind til videre håber jeg, at andre i Socialforvaltningen også vil bruge den nuværende løsning. Jeg tror, mange andre borgere, end dem med erhvervede hjerneskader, kan have gavn af træningsmetoden og den oplevelse, det kan give.

Fakta

Virtual Reality-brillen, som er blevet brugt i forløbet leveres af det danske firma SYNCSENSE, som er en dansk healthtech virksomhed, der udvikler digital træningsteknologi til fysisk og kognitiv VR-træning af borgere og patienter på rehabiliteringscentre, plejehjem og hospitaler.

Lions Kollegiet er en del af Center for Erhvervet Hjerneskade, en selvejende institution knyttet til Socialforvaltningen i Københavns Kommune. 

Københavns Kommune er medlemmer af CareNet