Hjemmesiden bruger cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookiesOK
Konfront: Virtual reality i arbejdet med den mentale sundhed

Konfront: Virtual reality i arbejdet med den mentale sundhed

03. maj 2021

Af Malthe Bendix Søgaard

Konfronts digitale platform gør det nemmere for fagpersoner at strukturere og optimere deres indsats i arbejdet med at øge den mentale sundhed blandt mennesker med mentale udfordringer.

Stifter og CEO hos Konfront, Anne Kristine Schwartzbach, var med den 20. april 2021, da CareNet Digital afholdt MasterClass: Velfærdsteknologi anno 202X.

Her gav hun deltagerne et indblik i, hvordan Konfronts digitale platform og brugen af virtual reality kan bruges i arbejdet med borgeres mentale trivsel.

Mere end briller og et virtuelt univers

Konfronts digitale platform rummer langt mere end bare virtual reality-briller og et virtuelt univers. Konfront er en samlet platform for samtalefaciliterende redskaber. Konfront-platformen kombinerer således virtual reality med evidensbaserede samtale- og skemametoder med baggrund i den kognitive adfærdsterapi.

På Konfronts platform får fagpersoner adgang til evidensbaserede samtaleforløb, som kombineres og understøttes af virtual reality. Vekselvirkningen gør indsatsen mere levende og engagerende for de mennesker, der skal hjælpes, samtidig med, at fagpersonen kan læne sig op ad et fagligt niveau på platformen.

- Vi er optaget af, at løsningen skal hjælpe fagpersonerne i deres arbejde. Derfor bidrager vi ikke blot med ny teknologi, vi bidrager med en faglig tyngde, som er forudsætningen for, at løsningen skaber værdi på den lange bane. Platformen er et digitalt værktøj udviklet af fagpersoner til fagpersoner, siger Anne Kristine Schwartzbach og fortsætter:

- Dermed er virtual reality-aspektet blot en del af den samlede løsning, Konfront tilbyder. Den samlede struktur i vores platform skaber en helhedsorienterede indsats, så der rundt om virtual reality findes samtalefaciliterende forløb og dokumentation, der understøtter processen fra start til slut.

Undervisnings- og vidensplatform til bedre mental trivsel

Ifølge Anne Kristine Schwartzbach har mental mistrivsel, som eksempelvis ængstelighed og generel tristhed, aldrig været mere udbredt – og det er ikke noget, der findes et quickfix imod.

Derfor er vi som et af verdens førende velfærdssamfund nødt til hele tiden at undersøge og udforske nye løsninger, hvis Danmark fortsat skal ligge i top. Og vi skal vise, at vi har mod til at turde hacke vores vaner og afprøve nye ting.

- Teknologi skal ikke være for teknologiens skyld, den skal understøtte noget eller lave en forandring. Derfor er det vigtigt at stille sig selv spørgsmålet, kan min teknologi virkelig gøre en reel forskel? – og det synes jeg virkelig Konfronts teknologi kan, forklarer Anne Kristine Schwartzbach og fortsætter:

- Vores digitale platform skaber en oplevelse, en virkelighed, der trigger nogle situationer hos mennesker på en anden måde, end hvis vi oplevede det i 2D. Virtual reality sætter gang i nogle kropslige følelser, fornemmelser og tanker, som vi efterfølgende kan bruge som udgangspunkt i vores arbejde med den adfærd, der kommer i forlængelse med det.

Ifølge Anne Kristine Schwartzbach skal og kan virtual reality komme så tæt på virkeligheden som muligt, hvilket er en af virtual realitys helt store forcer. Man kan for eksempel benytte virtual reality til udfordringer, som for mange mennesker virker helt basale, men for nogen er enormt problematiske. For eksempel det at tage bussen til uddannelse eller job.

- Både borgeren og den fagprofessionelle får ved anvendelsen af virtual reality indblik i, hvad der sker, når den enkelte borger oplever udfordrende situationer. Efterfølgende har man således mulighed for at have en fælles dialog om, hvad der skete, og hvordan borgeren kan sætte forskellige strategier i spil for at mestre disse udfordrende situationer på bedre vis fremadrettet, forklarer Anne Kristine Schwartzbach og fortsætter:

- Det er vigtigt for os, at vores platform skaber et trygt miljø for både fagpersonalet og borgerne, hvor de kan arbejde med deres mentale sundhed. Virtual reality som metode er med til at give denne tryghed til både borgeren og den fagprofessionelle, da man på forhånd ved præcis, hvad borgeren vil blive udsat for. Dermed er der tale om en tryg eksponering af borgeren, som befinder sig i en kontrolleret virtuel verden, og som hurtigt kan vende tilbage til en virkelighed i trygge rammer, hvis man føler sig for udfordret.

Konfronts koncept har digitaliseret og systematiseret klassiske, analoge og evidensbaserede samtaleforløb og suppleret det med virtual reality-film. Tilsammen skal disse sikre eksponering og træning af mestringsstrategier gennem virtual reality og efterfølgende facilitere og strukturere samtalen.

- Der er et behov for at kunne arbejde med mental mistrivsel på en ny og bedre måde, og det mener jeg, at man kan ved hjælp af vores platform. I stedet for at træne og prøve sig frem ude i virkeligheden, kan det gøres gennem konfront i sikre omgivelser. Vores digitale platform bygger bro til virkeligheden gennem teknologi.

Konfronts digitale platform benyttes i dag på blandt andet bosteder for børn, unge og voksne, specialskoler og i socialpsykiatrien.

Læs mere om en af Konfronts cases her.