Hjemmesiden bruger cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookiesOK
CareTech CHALLENGE: Gonio VR sikrer sjov og effektiv rehabilitering af patienter i hjemmet

CareTech CHALLENGE: Gonio VR sikrer sjov og effektiv rehabilitering af patienter i hjemmet

30. september 2020

Gonio VR vil med deres nye virtual reality-headset og deres virtual reality-platform muliggøre fjernovervågning, virtual reality-telemedicin og motiverende og selvskalerende fysioterapiprogrammer til brug i hjemmet.

For første gang uddeler Danish.Care – Branchen for hjælpemidler og velfærdsteknologi den nystiftede pris CareTech CHALLENGE til en Startup fra Care + Health Tech-domænet. CareTech CHALLENGE er samtidig et målrettet accelerator-forløb, hvor de 19 deltagende startup-virksomheder arbejder med pitch-træning, storytelling og investor-kontakt.

CareNet portrætterer løbende de deltagende løsninger.

Læs mere CareTech CHALLENGE her.

Gonio VR

Virksomheden Gonio VR blev etableret i 2018 og har siden da arbejdet med produktet Gonio VR, som er en virtual reality-løsning, som skal sikre sjov og effektiv rehabilitering af patienter.

Efter at have etableret sig med deres første generation af virtual reality-teknologi i Norden, er virksomheden nu i gang med at skabe næste generation, som byder på et færdigt produkt i form af et trådløst virtual reality-headset.

Til udviklingen af den næste generation af Gonio VRs virtual reality-teknologi har virksomheden samlet et erfarent hold inden for virtual reality og virtual reality spil, som blandt andet består af grundlægger og CEO i AATE VR, Ege Jespersen og naturligvis CEO i Gonio VR, Jesper Aggergaard.

Sammen vil de udvikle et virtual reality-produkt, der først og fremmest er trådløst, og som dermed kan bruges i hjemmet af den enkelte patient. Derudover skal produktet være sjovt at bruge og hjælpe til at motivere patienterne til at genoptræne ved hjælp af gamification-elementer. Ydermere skal produktet kunne give data til behandleren, såsom analyser af patientens bevægelser under rehabilitering, for på den måde at være i stand til at hjælpe med forskning, diagnosticering og triagering af de patienter, der har mest brug for pleje.

Ifølge CEO i Gonio VR, Jesper Aggergaard, bygger ideen bag Gonio VR-produktet på den generelle udvikling inden for sundhedssektoren.

- Som udviklingen ser ud nu, kommer vi inden for en forholdsvis nær fremtid til at mangle sundhedspersonale inden for fysioterapien, som er vores primære målgruppe. Der er simpelthen ikke nok hænder til at tage sig af antallet af patienter, forklarer han og fortsætter:

- Derudover er der ligeledes mangel på effektivitet i arbejdsprocessen, da store dele af de data, fysioterapeuter besidder, udarbejdes manuelt af terapeuten med egne ord og ikke med rå data.

Ved hjælp af Gonio VR vil virksomheden effektivisere arbejdsprocessen for terapeuterne ved, at patienterne i højere grad kan klare genoptræningen selv i hjemmet med vejledning fra terapeuten og dermed ikke tager for meget af terapeutens tid ved fysisk fremmøde. Derudover giver brugen af Gonio VR til genoptræning data til terapeuten, som på den måde kan følge genoptræningsprocessen og tilrettelægge individuelle genoptræningsprogrammer til patienten.

- Målet er, at brugen af Gonio VR skal have en positiv effekt, både for terapeuterne og patienterne. Ved hjælp af Gonio VR vil terapeuternes arbejdsproces effektiviseres, både ud fra et tidsmæssigt perspektiv, da patienterne ikke behøver samme antal af konsultationer, men også ud fra de data, terapeuterne modtager, som i højere grad vil være objektive, og som kan benyttes til at vejlede patienten, forklarer Jesper Aggergaard og uddyber:

- Dette vil ligeledes have en positiv effekt på patientens forløb. Patienten bliver for eksempel ikke bundet af at skulle rive en halv arbejdsdag ud af kalenderen grundet konsultationer med fysisk fremmøde, da genoptræningen foregår i hjemmet og kan udøves alle 24 timer i døgnet. Derudover sikrer Gonio VR, at patientens data bliver analyseret, hvilket i sidste ende vil give patienten et bedre individuelt træningsprogram og dermed sandsynligvis et bedre resultat af genoptræningen.

Gonio VR er lige nu i gang med at teste produktet grundigt igennem i samarbejde med Horsens kommune og Odsherred kommune, hvor de vil bruge feedbacken til at finpudse produktet, ligesom de også håber at modtage feedback gennem deres nominering i dette års CareTech Challenge.

- Vi arbejder på at færdigudvikle den nye generation af Gonio VR i den nærmeste fremtid, og vi forventer at være på markedet med et færdigt produkt inden for det næste års tid, udtaler Jesper Aggergaard og fortsætter:

- Med virtual reality findes uendelige muligheder, og teknologien udvikler sig dag for dag. For os er det dog vigtigt, at vi skaber et produkt, der tilgodeser dem, der i sidste ende skal bruge produktet i praksis. Derfor vil vi arbejde tæt sammen med terapeuter i danske kommuner og på danske hospitaler i forbindelse med færdigudviklingen af Gonio VR.  

Chefkonsulent i Danish.Care og netværksleder i CareNet, Anders Lyck Fogh-Schultz, fortæller:

- Det har været en stor fornøjelse, at vi i CareNet har haft mulighed for at sætte spot på de 19 CareTech CHALLENGE deltagere. De repræsenterer alle hjælpemiddel- og velfærdsteknologibranchens fremtid, og de bringer alle 19 nye og meget interessante løsninger i spil – og ind på det danske marked. Gonio VR er ingen undtagelse, og deres virtual reality-løsning til rehabilitering af patienter er en oplagt deltager i vores acceleratorprogram. Især deres fokus på den trådløse løsning er interessant og et godt salgsparameter – på samme måde, som løsningens fokus på effektiviserede arbejdsprocesser for bl.a. terapeuter er det for offentlige aftagere, fortæller Anders Lyck Fogh-Schultz og fortsætter:

- Jeg ser frem til, at vi snart får kåret årets vinder af konkurrencen. Næste hold af deltagere i CareTech CHALLENGE 2021 forventes præsenteret i løbet af efteråret, ligesom vi vil annoncere finale-eventen, så snart datoen foreligger, slutter Anders Lyck Fogh-Schultz.